Veelgestelde vragen

Gebruik van TravellersOnline




Technische problemen bij het registreren van uw gebruikersaccount of reis.

Wanneer u tijdens het aanmaken van uw gebruikersaccount en of uw reis technische problemen zou ondervinden aangaande het ontvangen van tijdens de registratie aangekondigde e-mailberichten, kan u ons steeds bereiken via de oranje “Stuur ons een bericht-knop” rechts onderaan elke pagina, via het e-mailadres travellersonline@diplobel.fed.be.


Hoe lang worden mijn reisgegevens bijgehouden?

Uw reisgegevens worden twee weken na uw terugkeerdatum geanonimiseerd en gearchiveerd. Indien uw account werd aangemaakt na 22 februari 2017 kan je deze blijvend gebruiken. Oudere accounts werden verwijderd. U dient zich opnieuw als gebruiker te registreren.
https://travellersonline.diplomatie.be/Account/Register

Je kan jouw account - wanneer je dat wenst - permanent verwijderen.


Wat gebeurt er precies met mijn gegevens?

Uw gegevens worden opgeslagen in een databank. Indien zich in het buitenland een noodsituatie voordoet, kan de FOD Buitenlandse Zaken deze gegevens raadplegen. Zo kunnen wij u meer informatie geven over de veiligheidssituatie in het land waar u zich bevindt. In uitzonderlijke gevallen kunnen wij op basis van deze gegevens ook contact opnemen met uw contactpersoon.


Wanneer neemt de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking contact met me op?

Wij nemen enkel en alleen contact met u op indien er zich een crisis voordoet in het land waar u zich op dat moment bevindt en deze u mogelijks zou kunnen treffen. Wij raden u in ieder geval aan om ook eens u ter plaatse bent het reisadvies regelmatig te raadplegen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Noteer zeker en vast ook de contactgegevens van de bevoegde Belgische ambassade of het bevoegde Belgische consulaat-generaal.


Word ik automatisch ingelicht als het reisadvies voor het land van mijn bestemming wijzigt?

U wordt niet automatisch ingelicht als het reisadvies wijzigt. Raadpleeg het reisadvies daarom ook regelmatig eens u ter plaatse bent om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.


Ik ben Belg, maar woon in het buitenland. Kan ik me inschrijven via TravellersOnline?

Ook Belgen die in het buitenland wonen, kunnen zich inschrijven via TravellersOnline. Bij de inschrijving wordt u enkel gevraagd om uw rijksregisternummer in te geven.


Worden mijn gegevens vertrouwelijk behandeld, ook ten aanzien van andere openbare diensten? Aan wie worden zij doorgegeven in geval van crisis in mijn land van bestemming?

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en zullen niet worden doorgegeven aan derden, ook niet aan andere openbare diensten. Uw gegevens zullen enkel worden geraadpleegd in geval van crisis in uw land van bestemming. In dat geval zullen zij worden geraadpleegd door de bevoegde consulaire diensten, het crisiscentrum, de bevoegde Belgische ambassade of het bevoegde Belgische consulaat-generaal.


Ik reis dikwijls. Kan ik meerdere reizen tegelijkertijd registreren?

Ja, het is mogelijk om meerdere reizen te registreren.


Mijn reisplannen zijn gewijzigd. Is het mogelijk om mijn gegevens in TravellersOnline aan te passen?

Bij uw inschrijving heeft u een wachtwoord en een gebruikersnaam gekregen. U kan zich hiermee opnieuw aanmelden en uw gegevens aanpassen.


Wat gebeurt er als ik me niet inschrijf via TravellersOnline? Word ik dan toch geholpen in geval van crisis in mijn land van bestemming?

Indien u zich niet inschrijft via TravellersOnline weten wij niet dat u in het buitenland bent en hebben wij ook uw contactgegevens niet. Wij kunnen dan ook niet meteen en rechtstreeks contact met u opnemen in geval van een crisis. In dat geval zal u of één van uw naasten ons moeten inlichten over uw aanwezigheid in het land en ons ook uw contactgegevens moeten meedelen. Zo gaat er dan ook kostbare tijd verloren.


Waarom moet ik me inschrijven via TravellersOnline als mijn reisagentschap/touroperator al over mijn persoons- en verblijfsgegevens beschikt?

Indien u zich niet inschrijft via TravellersOnline weten wij niet dat u in het buitenland bent en hebben wij ook uw contactgegevens niet. Wij kunnen dan ook niet meteen en rechtstreeks contact met u opnemen in geval van een crisis. In dat geval zijn wij afhankelijk van uw reisagentschap/touroperator of derden om meer informatie over u te verkrijgen. Zo gaat er dan ook kostbare tijd verloren.


Ik ben slechts enkele dagen in het buitenland. Moet ik me toch inschrijven via TravellersOnline?

Wij raden u aan om zelfs uw korte verblijven te registreren via TravellersOnline. Mocht er zich toch iets voordoen in uw land van bestemming, hebben wij de nodige gegevens om u betere consulaire bijstand te verlenen.


Is het mogelijk om een kopie te krijgen van de gegevens die ik heb ingevoerd in TravellersOnline?

Het is momenteel niet mogelijk om een kopie te krijgen van de gegevens die u heeft ingegeven via TravellersOnline.